Det finns mycket att berätta och till det finns inte utrymme för allt.Men lite kul detaljer kan noteras:
PENÉLOPE har 100 meter ankarkätting med 16 kg CQR ankare och hon är fantastisk att ankra var som helst. Det blir mycket ankring då båtens längd och den utskjutande mesanbommen gör henne över 15 meter lång och lite knöligt på trånga platser.
Hon seglas enkelt single handed. Det finns 3 elwinschar ombord,  Andersen 46:or, för att sätta storseglet, och som fock/genua winschar vid styrplatsen.
Autopiloten hydralisk från Raymarine monterad på kvadranten är enorm och långa etapper vid ensamsegling blir lätt. På bidevind över 7 m/s surras ratten och hon seglar bäst själv utan ngn inblandning från en klåfingrig rorsman. 
Hon är lättmanövrerad i hamnar tack vare fenköl, balansen och kraftig bogpropeller.
Med fördel så backas hon in till kaj.
I racing utförande är Furlexen bortmonterad och kutterstaget avklätt, med snabbkoppling (pelikan). Vid transport seglas hon med modifierad Genua II på hakar på kutterstaget. Stora genuan i enbart profilen blir för jobbigt själv, Aternativt seglar jag henne med den stora racing focken i profilen.
Gennakern som syns på bilderna används bara vid transport och cruising, hanteras single handed med strumpa och behövs för att få fart.
Peket monteras bara vid kappsegling för cod zeron, kraftigt rostfritt med tre stag, ett ner i stäven och ett på vardra sidan i däckshöjd, alla med vantskruvar.
För en säsong med enbart cruising så sitter två furlex uppe med en vanlig plan högt skuren fock på kutterstaget.
På en bild nedan har den nya stora racing ratten monterats. Den gamla pinnratten är för liten, för tung och okänslig för finlir och man kommer inte ut på kanten i lovart.

Om någon undrar så är inte teakdetaljerna lackade utan behandlade med Internationals Woodshine, det som tidigare såldes i USA under benämningen Zikkens.