SEGEL

North Sails - 3Di

En yawl är ketch riggad och innebär oerhört mycket segel.
På en kryss är det inte så komplicerat, ungefär som en slup. Mesanseglet behöver trimmas men klarar sig själv i slagen.

Men så fort det öppnar upp så börjar jobbet.
Hela besättningen favorit är code zeron, fantastiskt segel, med enorma fartresurser. Öppnar det lite ytterliggare åker mesanstagseglet upp, ( en gennaker på mesanmasten halsad midskepps i sittbrunnens framkant  och skotas i nocken på mesanbommen. Bra tryck i det seglet.

ppnar det mer, slörspinnaker och på läns stora spinnakern. Spinnakerstagsegel, (en liten lätt, typ fock på lätt rulle under spinnakern, halsad i lovarts reling,  för att skapa en spalt till, och stabiliserar båten, (skillnaden med eller utan är tydlig)). Vi håller mesanstagseglet så länge som möjligt. Som mest  5 segel uppe samtidigt och drygt , (aall 300 kvm segel är uppe som mest.
På bilden ovan testas en gammal blooper på skoj, på topp av allt annat, lätta vindar - på fråga från omseglad båt - "vad mycket segel ni har! - lyfte vår Magnus på ett segel och svarade - "visste ni inte att detta är en materialsport":):)


ORGANISATION

Under vår utvärdering och testsegling på olika race har vi kommit fram till att sex man i besättningen är optimalt. I vissa lägen borde man vara fler men på 6 får man mycket gjort och frågan om att någon annan tar hand om det finns inte. I sovskiften funkar det bra och med hela skansen fulllastad med segel har vi 4 bekväma sjökojer ombord.

PENÉLOPE styrs av en vanlig affärsplan, med affärsidé, affärsmodell, framgångsfaktorer, organisation, företagskultur och värderingar.

Vår organisation
 

Fördäck
Sailmaster  Johan Browaldh
Vice Sailmaster John Holmgren

Midship
After guard
Claes Gustafsson, kontorschef  och Magnus Edman
Ansvariga för navigation,  väder och kommunikation, "kontoret".
Kontoret ombord kan liknas vid en U-båts manövercentral, gammalt och nytt och långt ner i källaren. 

Wheel
Mats Nyqvist Vice Fartygschef
Stefan Holmgren Fartygschef


Rapport från ÅF Offshore Race 2016 (Gotland Runt)

Från starten inne vid Skeppsholmen ut till Almagrundet är det drygt 50 distans som för oss innebar mycket problem för oss. Ren inomskärssegling med byig vind allt från 2 m/s till 14 m/s med mycket skiftande vindriktningar: Penélope krävde oändligt många segelskiften påvägen ut som saktade ner oss och vid rundningen av Almagrundet låg vi långt bak i startfältet , antagligen sist i vår startgrupp och vi var helt slut.
Väl ute på havet kvicknade Penélope till i sitt rätta element och hela vägen runt Gotland seglade vi om båtar med höjdpunkten på målrakan in till Sandhamn där vi plockade 6 båtar efter en vindkantring i extremt lätta vindar.
Rundningen av Hornburgen mitt i natten i hård sydvästlig vind (kryss) och grov sjö var kanske det mest kritiska under hela racet.
Båten höll utan missöden och vi slutade 32:a av 50 startande i vår klass som vi är mycket nöjda med. Vårt första Gotland Runt med den äldsta båten på startlinjen. Det gav mersmak:)
Vi är riktigt nöjda över att ha genomfört vårat projekt Gotland Runt 2016. Enormt roligt och lärorikt. Det tog oss två år med förberedleser, träning, anpassa båten och inte minst all logistik att segla där uppe och få hem båten, många inblandade i våra familjer, och tack till alla som ställde upp.

Kapten 








 

Besättning

Mats Nyqvist
Mats Nyqvist

Kommer snart

John Holmgren
John Holmgren
Stefan Holmgren
Stefan Holmgren
Claes Gustafson
Claes Gustafson






  En härlig  och trött besättning efter målgången i ÅF Offshore Race 2016 besättning