US Night Watch från New York
S&S Yawl 55 fot 

Projekt

PROJEKT STORMAST 2017/2018
Efter flera år av överväganden så togs beslutet hösten 2017, om att byta den gamla korta Nautor masten, (15,5 m över vattenlinjen),till en ny Seldén mast, nästan 4 meter högre med fiol överst, se bilder ovan,. 
Bytet innebär också en ny riggning av båten igen, där det gamla mastheadriggningen ersätts med 7/8 dels rigg med en hög kaltopp med fiol och running backstays.
Se bilden till vänster på nya segelplanet.
Från att vara mycket underriggad blir rätande moment  nu mer modernt, 46,7
kNm@30 grader. Samma RM som en
Elan 40 och 410 eller Hallberg Rassy 37.
Mer om hur projektet utvecklas kommer inom kort.

God hjälps erhålls av Riggarna, North Sails och varvet Öckerö Yacht Paint.
...........................................

PROJEKT YAWL 2003
Med fantastiska förebilder bland alla kända S&S yawler, Germania VI och Bolero,  påbörjades arbetet med att rita på att förlänga Nautors Swan 40.
Ovan vattenlinjen visade det sig att proportionerna blev näst intill edentiska med den kanske mest kända S&S designen US Bolero på över 70 fot.
Vi fick goda råd av vår vän David Tunick, ägare till S&S  US Night Watch från New York, en 55 fots yawl, 1967, angående mesanmastens storlek mm. Idén var att skapa en unik båt. Ovanför vattenlinjen, utdragna linjer i klassisk S&S stil, långt överhäng, positiv liten akterspegel, betydligt längre seglande vattenlinje vid krängning och med en mesanmast som skulle ge betydligt mer segelyta. En ökning som aldrig hade varit möjlig med att bara höja stormasten.

Under vattenlinjen skulle hon vara orörd med en för tiden klassisk fenköl och roder på skedda.
En unik fenkölad yawl.Kombinationen borde bli riktigt bra, vilket senare visade sig vara enormt lyckat.


ETT STORT TACK TILL ALLA SOM HJÄLPT TILL

- Pelle Pettersson som ¨blixtsnabbt på en servett designade upp båten och svarade på min fråga - " det kommer bli en vacker båt"
- Håkan Palm Projektledare -
www.yachpaint.se,  som själv gjorde mycket av jobbet och fick till linjerna och beräknade hållfastigheten i nya skrovet.
- Hampus och Mattihas på Riggarna i Göteborg, som byggt mast, rigg , peke mm, med rejäla dimensioner.
- Seldén Mast för beräkningar.
- Henrik på North Sails - inte varje dag en yawl skall kläs med både rätt känsla men också rätt design på seglen. Erfarenheter från Dorade mf l var till god hjälp. Fantastiska 3DI segel ochviälskar coden:)
- Patrik på Gruners Maskinservice för mek som aldrig tar slut.
- Jörgen på Sjöströms Rostfritt på Öckerö, som snabbt byggt alla tänkbara rostfria innovationer perfekt.
- Johnny på Liros Ropes  för riktigt bra Dynema tampar till fall och skotoch trim.
- Johan på Sjösport som hjälpt oss med det senaste i navigationsutrustning samt hjälpt oss installera utrustningen.


Till sist men inte minst framlidne gode vännen och klubbdirektören på GKSS, Peter Klock, som födde idén i New York Yacht Clubs biblotek. Det var han som bläddrade i ritningarna och utbrast " Stefan har du sett vad dom gjort med din båt?,dom har kapat aktern och tagit bort mesanmasten. Du borde förlänga den och sätta på mesanen igen -  det behöver den båten".